نگاهی به بعضی حراجی‌های معتبر دنیا

اقتصاد هنر در تسخیر حراجی‌ها

خرید و فروش آثار هنری در دو بازار خرد و کلان انجام می‌شود. بازار خرد شامل خرید و فروش در فضای گالری‌ها و رویدادهایی با سیاست‌های فرهنگسازی و آموزشی است و بازار کلان هنر را حراجی‌های هنری تشکیل می‌دهد. آثار قابل فروش در حراجی‌ها گاهی جنبه‌ی تاریخی دارند و گفته می‌شود به لحاظ ارزش هنری، در سطح بالاتری از آثار هنری که در بازار خرد معامله می‌شود، قرار دارند. آثار هنری که در حراجی‌ها به فروش می‌رسند توسط مجموعه‌داران به حراجی ارائه می‌شوند و هنرمندان نمی‌توانند به طور معمول کارشان را در حراجی ارائه کنند. حراجی‌ها دستگاه‌هایی با اهداف اقتصادی هستند که معمولا توسط سرمایه‌داران تاسیس می‌شوند.

اقتصادهنرآنلاین- مه‌سیما شکریان؛ دراین گزارش به تاریخچه مختصر چند حراجی معتبر بین‌المللی می‌پردازیم.

 

خانه حراج استکهلم

گفته می‌شود، این خانه حراج قدیمی‌ترین خانه حراج جهان است و در سال 1674 در سوئد تاسیس شد. این خانه حراج در رویدادهای فروش ‌اش اقلام هنری و عتیقه جات را هم به مزایده می‌گذارد و گردش مالی سالانه‌اش در حدود 500000000 کرون سوئد است.

شهر استکهلم به علت موقعیت بندری همواره محل جابه‌جایی و ورود و خروج  کالاهای گرانبها بود. کالاهایی  برای خرید و فروش در چنین دستگاه اقتصادی مناسب هستند. اولین مشتریان این کسب و کار پادشاهان سوئد و خانواده‌هایشان بودند  که از آن آثار گرانبهایی مانند سکه‌های نقره قدیمی یا نقاشی‌های رامبرامند و کتاب‌های دست نویس و کمیاب قدیمی وعلمی دانشمندان را می‌خریدند.

هم اکنون این حراجی توسط مالکان بخش خصوصی اداره می‌شود.

 

حراج کریستیز

کریستیز بنگاه تجارت آثار و خانه حراج اشیاء هنری با شهرت جهانی است. کریستیز دارای دفاتر اصلی در خیابان کینگ در لندن، انگلستان و راکفلر پلازا در نیویورک، ایالات متحده آمریکا است.

این حراجی در سال  1766 میلادی در لندن تاسیس شد. قدیمی‌ترین کاتالوگ این شرکت مربوط  به  دسامبر 1766 است. اگرچه منابعی دیگر گزارش می‌کنند که جیمز کریستی اتاق‌های حراج را از سال 1762 اجاره کرده‌است و آگهی‌های تبلیغاتی خانه حراج کریستی در روزنامه‌ها به سال 1759 میلادی برمی‌گردند.

از سال 1859 این شرکت با عنوان کریستی، مانسون و وودز شناخته می‌شد. در 1985 اولین دفتر خارج از کشور خود را با استخدام یک نماینده در رم بنیان نهاد. اولین خانه حراج خارج از کشور را در شهر ژنو ایجاد کرد که به حراج جواهرات اختصاص دارد.

کریستیز بین سال‌های 1973 تا 1999 یک شرکت سهامی عام بود و در بورس لندن مبادله می شد. در ماه مه 1998، یک شرکت هلدینگ به نام گروپِ آرتمیس متعلق به فرانسیس پینو (به فرانسوی: François Pinault) ابتدا 29.1 درصد شرکت را به ارزش 243.2 میلیون دلار خرید و سپس در یک معامله باقی‌مانده سهم شرکت را، در مجموع به ارزش 1.2 میلیارد دلار، خریداری نمود.

این حراجی شعبه‌ای هم در امارات دارد که بیشترین تمرکز آن بر خرید و فروش آثار هنرمندان خاورمیانه است.

 

حراج ساتبیز

ساتِبیز یک خانه حراج‌ چندملیتی آمریکایی است که یکی از بزرگترین حراجی‌های آثار هنری، جواهر و مجموعه‌ها را اداره می‌کند. فعالیت‌های ساتبیز سه بخش است: حراجی، مالی، توزیع.

حراجی در تاریخ 11 مارس 1744 در لندن تاسیس شد. ساتبیز چهارمین حراجی قدیمی جهان است که هم‌چنان در 90 مرکز در 40 کشور فعال است. در دسامبر 2011 ساتبیز 1446 کارمند در جهان داشت و در آن سال بزرگترین تجارت آثار هنری را در جهان با مجموع فروش 5.8 میلیارد دلار در اختیار داشت.

حراجی انگلیسی ساتبیز ، پس از 31 سال فعالیت به عنوان شرکت سهامی عام در بازار بورس نیویورک، به مالکیت بخش خصوصی سپرده شد. “دراهی” خریدار ساتبیز، نهمین فرد ثروتمند فرانسه با ارزش خالص دارایی 9 میلیارد و یکصد میلیون دلار است.  او عقیده دارد، ساتبیز یکی از عالی‌ترین و الهام بخش ترین برندها در جهان است و به عنوان یک مشتری قدیمی این شرکت، ساتبیز را به طور مشترکت با خانواده اش مالک می‌شود.

 

حراج بونامز

خانه حراج بونامز (Bonhams) در انگلستان واقع شده و سال 1793 تاسیس شد. و یکی از بزرگترین مکان‌هایی است که همه ساله محصولات مختلفی را در زمینه‌های هنری و علمی به حراج می‌گذارد. حراجی با نام “تاریخ علم و فناوری”، یکی از برنامه‌های ثابت در تقویم کاری بونامز است که همه ساله و در ماه دسامبر، در شهر نیویورک برگزار می‌شود. سال گذشته این حراجی در تاریخ هفتم دسامبر و در مراکز بونامز واقع در خیابان مدیسون (Madison) شهر نیویورک، همراه با آثار علمی قدیمی قابل توجه و ارزشمند برگزار شد. هر یک از محصولات این حراجی، یک گنجینه بسیار گرانبها در تاریخ علم و هنر محسوب می‌شوند.

 

خانه حراج بوکوسکیز

حراجی بوکوسکیز، محل خرید و فروش هنر زیبای اسکاندیناوی و خانه حراج عتیقه است و در سال 1870 توسط هنری بوکوسکی هنرمند لهستانی در استکهلم سوئد تاسیس شد. در سال 1979، یک دفتر در هلسینکی، فنلاند افتتاح کرد.

 

خانه حراج فیلیپس

فیلیپس در سال 1796 در شهر لندن (انگلستان)  توسط یکى از کارمندان خانه حراجى کریستیز، به نام “هری فیلیپس”،  تاسیس شد.

فیلیپس در همان ابتدا با برگزاری مزایده هاى برای  کلکسیونرهاى  سرشناسى  همچون : “ماری آنتوانت” ، “ناپلئون بناپارت”  و “بوى برومل” به جایگاه ویژه اى در این صنعت دست یافت.

در سال 1840 میلادى، با مرگ هرى فیلیپس این شرکت به پسرش ویلیام آگوستوس به ارث رسید. در آن زمان، این شرکت به خاطر سالن های حراجى فراوان خود در سراسر مناطق مختلف جزایر بریتانیا شناخته شده بود.

در سال 1999 میلادى، این خانه حراجى به “برنار آرنو”  رئیس شرکت ال وی ام اچ “لویى ویتون موئه هنسی” فروخته شد.

بعد از چند فروش ناموفق و خسارات بسیار سنگین که به فیلیپس متحمل شد،  در سال 2001 میلادى خانه حراجى  بونامز،  دفاتر فیلیپس در انگلیس را خریداری نمود و با نام بونامز باهم ادغام شدند . همچنین  بخش ها ى زیادى از این شرکت تعطیل شد و بخش هاى کوچکتر آن تحت مدیریت سایمون د پِرِى،  به کار خود ادامه داد، که اولویت در فروش بهترین آثارهنرى معاصر، عکاسی، طراحی و جواهرات مى باشد.

در 6 اکتبر 2008 میلادى، این شرکت توسط یک شریک روسى به نام گروه مِرکِرى(The Russian Mercury) ، به مبلغ 60 میلیون دلار خریدارى شد.

هم اکنون فیلیپس داراى دفاترى در سراسر جهان میباشد، که  اثار هنرى برجسته اى از قرن های 20 و 22 را به مزایده میگزارد.

کلکسیون هاى این خانه حراجى به بخش های از جمله هنر معاصر، هنر آمریکای لاتین، عکاسى، نسخه ها چاپى ، طراحی، جواهرات و ساعت ها تقسیم می شوند و  همچنین مزایده (فروش) خصوصی برای مشتریانی  که ترجیح می دهند ناشناس باقی بمانند برگزار مى نماید.

 

خانه حراج چایناگاردین

خانه حراجى چاینا گاردین در ماه مى 1993میلادى تاسیس شد.

چاینا گاردین اولین خانه حراجى تخصصی برای فروش انواع آثار هنر کشور چین است، که در زمینه آثار خوشنویسی چینی و سیاه ‌قلم ادیبان شناخته شده است و  قدیمی ‌ترین خانه حراج چینى در زمینه مزایده آثار هنرى می‌باشد.

آثار هنری چینی که به طور معمول توسط این خانه حراجى  فروخته می شود شامل نقاشی های چینی، خوشنویسی، ظروف چینى و سرامیکى، وسایل خانگى، مجسمه ها، کتاب های نادر، تمبر، سکه، آینه های برنز ، جواهرات و ساعت هستند.

چینا گاردن ادعا می‌کند که به طور مستقیم ازخرید و فروش آثار هنرى، در آمدى ندارد و  در آمدش  از فقط حق کمیسیون معاملات است.

این خانه حراجى با برگزاری بیش از300 مزایده و بیش از 200000 فروش موفق در کارنامه خود دارى اعتبار جهانى در این عرصه است.

مزایده‌های چینا گاردن به صورت فصلی و گاهی ماهیانه برگزار می‌شود.

چینا گاردن  در نخستین سالهاى  آغاز کار خود به طور عمده تمرکزش  در بازار کشور چین  بود،  اما سال 2012 میلادى تصمیم به گسترش، حوزه فعالیتش گرفت.

در ماه نوامبر 2012 میلادى ، چاینا گاردن به عنوان چهارمین خانه حراج بزرگ در جهان شناخته شد.

دفتر اصلى چینا گردن  در پکن (چین)است و همچنین دارى دفاتر دیگرى در شانگهای و گوان جو ، هنگ کنگ  دارد. همچنین دفاتری بین‌المللی در کشورهای تایوان، ژاپن و آمریکای شمالی (نیویورک و کانادا) دارد.

*

معمولا رسانه‌ها و افراد در بازخورد اخبار حراجی‌ها، رویکرد مثبت و ستایش‌گرانه‌ای دارد. چرا که حراجی‌ها با اینکه دستگاه‌هایی با اهداف تماما اقتصادی هستند، اما به فرهنگ وهنر می‌پردازند. از طرفی هم تفکر رایج، اما اشتباه درباره هنر وجود دراد، که هنرمن خوب و ارزشمند را هنری می‌داند که قابلیت خرید و فروش دارد و به بازار کلان هنر راه پیدا می‌کند. حال آن‌که حراج‌ها برای انتخاب آثار هنری زیباشناسی خاص خود را دارند.

 

برگرفته از اقتضاد آنلاین